Terima Kasih.

Yang dihargai!

Penghikayat

Blog Archive

2.12.09

BENGANG

"Woit.. boring la tengok muka peria ko nie!!!"
Itulah sapaan buat diriku pada hari ini.
Agak berkasar dengan diri sendiri tetapi buat masa ini aku perlukan sesuatu yang seperti itu untuk menyuntik kesedaranku. Sudah dua hari aku monyok! tak ubah seperti orang yang kehilangan pedoman hidup lagaknya. Salahnya aku punya rupa yang ada papan notis pada dahi, segala apa juga yang terbuku di hati akan tertulis di dahiku. Ada masanya aku bagai ternampak-nampak perkataan 'BENGANG' pada dahiku, agak keterlaluan bukan? Salahkan juga sikapku yang tidak suka bersembunyi. Apa jua yang ku rasa dan apa jua yang ku fikir aku tidak teragak-agak untuk mempaparkanya, walau ada masa dan ketika perangai ini memakan diri namun itulah aku.


"What's up man?"
Tiada apa, perkara kecil ja.. "Wei wei!" baik mengaku takkan nak menipu diri sendiri. Tertangkap sendiri! yalah siapa lagi yang berani nak cekup kalau bukan diri sendiri. Baiklah aku mengaku, memang ada yang tidak kena. Semuanya bermula apabila mendapat tahu sesuatu yang amat menganggu perasaan. Perasaan tidak puas hati, kecewa, geram,sakit hati, marah: Segalanya menyatu membentuk satu pakatan yang sangat kuat dan cuba menceroboh dinding kesabaranku. Syukur saja aku masih sebolehnya mempertahankan benteng itu. Caranya, aku terpaksa memaksa diri untuk mengelak mana-mana objek yang bersangkutan dan boleh mengundang kemarahanku.


"Common! kenapa tida berdepan?"
"Kenapa tanya begitu?" aku makin geram dengan diriku sendiri, saja nak mencabar! Aku bukanlah pengecut dan hakikatnya aku sudah berdepan pun, sudah ku huraikan segala bentuk penjelasan dan contoh yang relevan. Mungkin kurang jelas atau mungkin juga kurang tepat tetapi pada akhirnya aku dapat rasakan segalanya sia-sia sahaja kerana kemungkinan atau keberangkalian untuk sebarang negotasi adalah sifar dan hampir tiada. Aku bukanlah manusia yang pendesak maka aku diamkan sahaja. Aku pergi dengan kesal dan hampa. Tapi yang pasti aku pergi dengan bermaruah bahawa apa yang ku tegaskan adalah yang sebenarnya dan HAK!

"Sorry to hear that..."
Apa ni aku tidak perlu simpati la beb,
"Sudah-sudahlah tu, jangan diikutkan perasaan"
Memang aku dalam keadaan 'sudah-sudahlah tu' kalau tidak teruk juga jadinya, dalam hal ini aku sedar siapalah aku untuk memberontak dengan apa jua keputusan lagi muktamad. Tapi sebagai seorang yang telah melakukan sehabis baik dan telah berusaha memperbaiki mana juga aspek kelemahan, serius aku betul-betul terpukul dan terkilan. Lagi best 'tertampar' dengan penilaian yang betul-betul tidak berbaloi. Senang cerita dan ikut logik kalau ada kerja yang terbengkalai selama lima tahun untuk dibereskan dan akhirnya berjaya diselesaikan dalam tempoh tidak sampai satu tahun. Bagaimana tu? bukannya ada Superman, Ultraman, Batman atau Spider man yang datang tolong. Cuma 'Aku man'

"Bro.. aku tahu apa sebenarnya, tapi dah alang-alang cerita dalam blog ni, bagitaulah apa yang buat dahi tu ada perkataan 'bengang'"
* Maaf ya penulis enggan meneceritakan dengan lebih lanjut, mungkin tidak ingin meperbesar-besarkan dan mungkin saja nak buat pembaca pun turut sama bengang!


No comments:

Sudah baca?

Related Posts with Thumbnails