Buang sial !



Maaf pembaca sekalian tidak berniat untuk memulakan bicara tahun baru yang kurang molek tetapi itulah dia istilah Tahun Baru di daerah Keningau, Sabah tatkala menyambut tahun baru. Ayatnya berbunyi begini: "Di mana kita mau celebrate buang sial?" - merujuk kepada di mana tempat untuk merayakan tahun baru. Dan aku seperti terimbas kembali pada malam tahun baru (1997) kami sekeluarga menyambut di rumah, tepat pukul 12.00 malam semuanya bertempur dengan bersenjatakan air. Habis basah satu rumah!

Aku melepaskan tahun 2009 dengan begitu mudah sekali malah agak rakus ingin meninggalkan tahun itu secepat mungkin. Mungkin saja ada begitu banyak memori yang layak dibungkus dengan kertas surat khabar dan dilumat buat bubuk. Mungkin juga begitu banyak azam yang jadi apam balik basi. Sungguh tidak berdaya untuk dilunaskan apatah lagi untuk mencanangkan "Aku berjaya"

Persetan pada semua itu! aku masih layak untuk menganugerahkan mungkin sejemput penghargaan buat diri sendiri atas usaha yang akhirnya berbaloi untuk diraikan tetapi bukan untuk diriakkan! Rasa syukur yang tidak terhingga apabila akhirnya berjaya menyiapkan rumah setelah begitu lama memendam hajat dan setelah begitu banyak dugaan yang mendatang. Aku takkan pernah lupa atas semua itu atas izinNYa!

Tahun lepas isteriku yang jelita bertanya "apa azam papa?" dan aku bagi jawapan objektif yang paling mudah "Mau kaya" dan rasanya azam itu sangat berjaya dalam kiraan 'kaya hutang.' Tahun ini pertanyaan yang sama juga oleh isteriku yang masih jelita cuma kali ini aku membisu. Bukannya aku tidak punya jawapan cumanya perutku memohon simpati takut dicubit seperti tahun yang sudah. Biarlah jawapan itu ditelan sendiri.


Secara jujurnya, aku suka melihat tahun ini sebagai tahun "correction" yang mana satu tahun yang tulus untuk memperbaiki segala bentuk kelemahan, kecacatan dan kekurangan pada apa jua yang berlaku pada tahun sebelumnya. Dan agak sombong bunyinya jika diizinkNya aku ingin menunjukkan potensi diri yang selama ini kusimpan (rugi bukan?)


Buat keluarga, rakan-rakan dan semua yang mengenali (mekirayaou!- bahasa dusun yang membawa maksud minta puji/mengada-ngada) Ucapan selamat Tahun Baru 2010 jangan lupa alukan kedatangannya dan jangan alpa kedatangannya bersama harapan baru! (Deep breath)

Comments

Popular posts from this blog

Malas ku ingau tapi cmana nda ingau!

7 purnama

sekolah yang hilang!