mari mengukur tinggi langit dan bumi.

"Adoi larr!!!"

Tertekan dengan pernyataan tersebut di atas?? hikhik releks lah.. cuba buat air kopi dan sambil-sambil tu dengarlah lagu nyanyian Hetty Koes Endang - Demi cinta Ni.. Ye.. "Dari dulu dalam sejarah asmara Paling sulit mengukur dalamnya cinta" Hah yang ni, korang suka lah yerr!


ku dongak ke langit "fuhh!!!"
ku tunduk ke bumi "hmm"

Betullah lah tu.. sesekali kita kena juga mengukur di mana kedudukan kita dalam masyarakat, kedudukan dalam organisasi, kedudukan dalam kampung (kalau relevan) takpun kedudukan kita dalam keluarga kita sendiri. Kerana dengan itu kita boleh mengetahui sejauh mana peri pentingnya kita dan lebih bagus lagi, perelokkan serta permolekkan mana yang kurang dan lemah. Pinjam motto melodi "Tingkatkan prestasi, kurangkan kontroversi" bolehlah..

Tetapi ini tidaklah bermaksud mereka yang kedudukannya agak rendah kurang memainkan peranan, haruslah diingat dan beringat dan saling mengingatkan bahawasanya mereka-mereka inilah yang menjadi pemangkin dan menjana kepada sesuatu yang besar. Juga tidaklah bermakna mereka yang memegang port-folio yang tinggi memberikan sumbangan yang besar kerana.. kerana apa?? berbalik kepada pernyataan di atas.

Teman-1 : Hai kawan, macam pro kepada orang bawah ja bunyinya..
Penulis : hahaa..! (tergelak) dah aku orang bawahan.. sudah tentu aku cakap bagi pihak..
Teman-2 : Napanya ada orang cakap ka??
Penulis : Yelah tu.. orang langit tu lah cakap (beristighafar) Taulah dia bos tapi tak payahlah buat perbandingan sampai macam tu sekali..

Bukannya apa.. dan bukannya niat mau memperbesar-besarkan isu tapi di dunia ni, hatta seorang raja sekalipun tidak layak membuat pernyataan atau membuat perbandingan dengan menggunakan peribahasa itu. Korang tanya kenapa diwujudkan peribahasa tu kalau tidak digunakan?? Jawapannya mudah "sebab maggi saya sudah kembang" hmm tak dapat lagi?? kerana peribahasa itu hanyalah digunakan bagi menunjukkan perbandingan tentang sesuatu perbandingan atau perbezaan yang paling besar.

Dan untuk diungkapkan kepada manusia akan menjadi suatu penghinaan.. pengaiban..

Teman-1 : Kalau berpeluang kau suka jadi orang langit ka orang bumi?
Penulis : Saya nak jadi orang langit supaya boleh hina orang yang buat statement tu pastu mau tanya apa perasaannya.. best? sedap?
Teman-2 : Tu yang tuhan tak bagi kau jadi orang langit..
Penulis : Agaknyalah kann.. Tuhan sayang aku tu.. tapi saya lagi suka jadi orang bumi.. berpijak di bumi yang nyata lagi bagus, lagi nikmat. Atas langit terawang-awang boleh mabuk oO!! (mencemik)

Jika anda jelas dengan konsep dan maksud tarbiyah, anda tidak akan sewenangnya menggunakan peribahasa tu..

Maksud tarbiyah? tanya cikgu Mahid. TERIMA KASIH.













Comments

Mista Blogga said…
siapa cikgu mahid tu? dia org langit ka org bumi? hahaha..

tarbiyah tu adalah seperti memberi pelempang (kalau korang malas nak meludah!) pada org yg suka membeza2 darjat..

dua2 langit dan bumi ada peranan.. mcm suami isteri, ada yg di bawah, ada yg di atas.. dan pusingan ni sering berubah2.. kadangkala suami nak juga berada di bawah dan isteri di atas..

masing2 ada peranan dan tugas.. kalau org kat bawah tak buat kerja, aku konfirm org kat atas tu lagi ler tak reti reti nak buat kerje..

kan?

panjang pulak komen aku ni.. tanya cikgu mahid jer ler...
makasih kna mencemar duli sudi memberi komen walaupun berbaur provokasi :)

dan bercakap pasal keje biasanya orag bawah tu lagi buat keje lebih!
Mista Blogga said…
"ada LORI, ada bas;
ada di bwh, ada di atas"!!

ini provokosi tahap Gaban!

Popular posts from this blog

Ben Ashaari: Saya cabar awak!

Esah 50 sen

Miss Receptionist vs Mr. Supervisor: Kehilangan