The MALAY chronicles



Saya yang kebetulan sedang makan kat Food court (KLCC) terkejut gaban apabila ada sekumpulan remaja menjerit sakan apabila salah seorang rakan menunjukkan tiket wayang yang baru dibelinya. Keterujaan mereka membangkitkan rasa 'pingin tau' gerangan apakah yang best sangat tu? Dan akhirnya melalui perbualan taulah mereka akan menonton 'Hikayat Merong Mahawangsa'. Hebat sangatkah?

Syabas buat tiga beradik KRU dan tidak salah rasanya kalau ucapan itu buat kejayaan menghasilkan filem yang bermutu dan boleh dibanggakan. Saya yang kata OK! orang lain tidak tahu. Pada hemat saya selaku penonton yang bercitarasa biasa, filem ini amat berjaya dari sudut penceritaan cerita sejarah dan mitos tiga tamadun terkenal dunia iaitu Melayu, China dan Rom.

Saya memang agak kritikal kala membahaskan konsep logik di dalam sebuah filem (Selalu gaduh dengan adik). Saya secerewetnya mencari segala sudut logik contohnya, saya akan memastikan tidak ada pergerakan atau pernafasan pada mayat dan untuk filem ini saya cuma ada satu yang boleh dipertikai iaitu adakalanya pedang yang digunakan semasa bertarung tiada kesan darah. Mungkin saya silap? tapi itu yang saya lihat.

Walaubagaimanapun teknik CGI banyak membantu dalam mengahkan lagi filem ini.
Akhir kata, tahniah atas penghasilan filem epik ini!

Comments

Popular posts from this blog

Malas ku ingau tapi cmana nda ingau!

7 purnama

sekolah yang hilang!