Penafian

Salam hormat Pembaca Budiman,


Pada ketika saya berkira-kira untuk membahaskan tajuk seperti tersebut di atas saya mula was-was mungkinkah apa yang akan saya tuliskan adalah sama seperti yang pernah rakan blog saya entrikan dalam blognya.  Maka itu saya buat sedikit kajian (hanya taip jer pun) dan setelah membaca semula entri beliau saya pasti kecenderungan untuk menulis hal yang sama.  Saya memang meminati gaya penulisan beliau yang bersahaja.  Celotehnya ringan namun berisi dan walaupun beliau seorang pensyarah ekonomi penulisannya begitu ringkas.  Buktinya dalam penulisan ini dia bercerita tentang 'penafian' dan bukannya 'kos lepas'.  Hampir terlupa, entri ini bukanlah bercakap pasal sahabat blog tetapi berkaitan dengan konteks 'Penafian'.  Mohon izin (belum diizinkan pun) untuk dikongsikan.  Harap pembaca dapat manfaatnya mengikut cedukkan masing-masing.


Kesulitan untuk menerima realiti

Penafian diri adalah suatu penyakit yang amat serius. Ia berkaitan dengan emosi. Payah untuk mendapatkan ubatnya, tak ada terjual di farmasi. Hakikat memang pahit untuk ditelan namun jika kita terus kemam di mulut, kita tak boleh bernafas dengan sejahtera! 


Kita buat penafian di dalam hati yang kewangan kita ok, kita membeli macam biasa, kita buat-buat biasa... Kita tidak sedar yang kita sedang menimbus diri...

Langkah pertama 
Langkah pertama ialah mengaku yang kita bukan di ambang kesusahan, tetapi telah terjun ke dalam lubang kesusahan (langkah yang paling payah). Ya kita berada di dalam lubang kesusahan tersebut. Kita telah menguruskan kewangan peribadi kita dengan buruk kerana kita bersikap buruk. Kita kena akui.

Kita kena mengundur 
Bukan 6 tapak, tetapi mungkin kita kena berundur 10 tapak. Kita mesti bersabar dan kurangkan perbelanjaan kita walaupun sekecil mana. Contohnya, termasuk jimatkan elektrik dan hadkan perjalanan kereta kecuali untuk pergi kerja.


Mampukah kita? Kawan saya yang minum milo (supaya tidak lapar) memberitahu kita tiada pilihan, kita terpaksa. Kita terpaksa buat untuk menyelamatkan diri kita sendiri. Sebelum ianya memusnahkan keseluruhan hidup kita. Katanya beria-ia...


Bukan slip gaji punya angkara 
Kita tidak boleh sama sekali salahkan jumlah nombor yang tertera di slip gaji kita. Kita harus ingat gaji yang kecil jika diuruskan dengan baik (membelanjakan kepada keperluan pada taraf kita), ia akan membawa kemakmuran. 
Pendapatan berjuta pun kita masih boleh jadi muflis atau bangkarap...bukan tak pernah kita dengar cerita sebegini...kan?.


Tambahkan ilmu 
Jangan jadikan alasan bahawa kita kekurangan pengetahuan untuk menguruskan kewangan peribadi (sebab tak diajar di sekolah). Dewasa ini kita boleh mempelajarinya daripada buku, majalah, suratkhabar, dan internate. Kita juga boleh mempelajarinya dengan sama-sama berbincang dengan kawan-kawan kita dengan ikhlas dan terbuka. 
Kita mahu bahagia!
Bagaimana dengan misi hidup kita 2011 nanti? Apa nilai yang kita letakan pada kehidupan kita nanti? Tidakkah ia sesuatu yang berkaitan dengan duit-duit dan duit?

Molek benarlah sempena hujung tahun ni kita sama-sama mengakui yang kita sebenarnya dah lama berada di dalam lubang kesusahan itu dan kita ambil semangat tahun baru orang putih ini untuk berubah. Dulu azam kita nak berdiet, apa salahnya kalau azam tahun baru ini kita nak berjimat?


Cabaran...
Mungkin bila kita beritahu kawan-kawan kita nak berjimat, mereka berguling ketawakan kita sebab rekod kita memang juara dalam membeli belah ni... Jangan hiraukan mereka kerana kita telah menerima realiti tersebut. Realiti yang kita memang boros...bukan gaji yang tidak cukup! Nafsu membeli kita yang tak pernah nak cukup!


Jan: Dan kita mesti ingat barang di kedai selalu melambai kita, ya kebanyakan daripadanya kita tak perlu pun!Huh!


Kredit : Jankaulu

Comments

sukiman said…
he he rasa bangga pulak adie masih membacanya
Adie Achim said…
Abg Jan:
Saya jadikan rujukan tau. Paling terkesan bab 'kedai yang tak pernah melambai kat kita' hihieee
Nong Andy said…
Saya sentiasa berbelanja over budget... gara2 nafsu lah tu kan adie.. suka pakai baju tak ukur badan sendiri.. hehehe..
Knor said…
Ya..akal itu kecil sgt dibandingkan kekuasaan Allah.

MUSUH UTAMA ADALAH NAFSU
sukiman said…
saya pun asyik over budget, pelik betul...hehehe
Adie Achim said…
Nong Andy:
Saya juga sangat cemerlang dalam berbelanja :)
Adie Achim said…
Knor:
NAFSU selalu berjaya menunduk manusia.
Adie Achim said…
Sukiman:
Mungkinkah kita perlu berundur lebih dari 10 langkah.
Adie Achim said…
Nong Andy:
Tahniah buat kita namun sesekali jangan lupa berundur 10 tapak ke belakang :)
Nong Andy said…
Ingatkan org tu ada enrty baru.. ia punya gagau lagi lah kah..kah..kah.. ani lagi batah hantap punya entri la adie hehe
sukiman said…
saya selalu berundur tetapi ke depan semula, he he he.

Adie, hidup memang begitu kot...

Popular posts from this blog

Ben Ashaari: Saya cabar awak!

Esah 50 sen

Miss Receptionist vs Mr. Supervisor: Kehilangan